((( انا والليل ))

             الشاعر سامح ايليا.يكتب
                   انا والليل

سامح ايليا

سألني الليل : 
وليه سهران ؟

أكيد عندك حبيب ،،، هيمان

قلت : 
ياليل ،،، كفايه ماكان
لانا عاشق ،،، ولا ولهان

بس ياليل أنا حيران
لانا عارف ولا دريان

بيقولوا العشق ده ، أحزان ،

صحيح يا ليل ؟ وفيه حرمان ؟

يرد الليل على قلمي :

ومين إللي شاف ألمي ؟؟؟
دانا إللي بزيد نغمي
على وتر من الألحان
بداوي جراح 
وأزيد أفراح
وأمحي نواح 
من الإنسان

دانا عندي 
دوا لسهدي
وفيه تلاقي كل أمان

دانا الليل وفيه عشاق
بيتمنوا أكون مشتاق
لأحلامهم وأنغامهم

وف جناحي 
يبات صاحي
صاحب أشواق

مع إني 
مطمني 
قلوب وآهات

ويفرحني 
ما يجرحني 
عليه ما فات

أضم اولادي 
وانام ف الوادي
لحد الصبح ،،، 
بتبقى ساعات

بأفراحها ، وبلا جراحها
أعز عليه من سنوات

دانا الليل ،،، إللي عاش سهران 
وكل اولادي بلا أحزان
أنا الليل ،،، انا الليل

سامح ايليا

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

(((( أبت الحقارةُ أن تفارِقَ أهلها. ))))

يا من تراقبني بصمت

((((( قلت لأحلامي تعالي فتعالت. ))))